Carup.Se: Nyheter Om Bilar, Biltester Och Guider

0

 – Jag upplever att vi är väldigt tydliga i vad vi tycker är okej. Vi är för ett schysst spel. VÃ¥r ambition är ju att till exempel en ensamstÃ¥ende tvÃ¥barnsmamma frÃ¥n Täby ska vÃ¥ga sälja sin bil till oss och köpa sin bil hos oss, utan att hon ska behöva vara teknisk eller mekaniskt kunnig, säger Alexander Riddermark till Aftonbladet.

 Aftonbladet uppger ocksÃ¥ att Riddermark satt i system att pruta ner bilar som de köper upp genom att försöka hitta fel när bilarna ska hämtas, framförallt hos äldre människor. Enligt ägaren Alexander Riddermark är det allvarligt om det stämmer.

 Carup har tidigare granskat Riddermark Bils anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden. Företaget har flest fall i Sverige, men ställt i relation till antalet sÃ¥lda bilar ligger företaget inte i topp.

 Carup är en obereonde nyhetssajt om bil, motor och trafik. Vi ger dig de senaste nyheterna, testerna och guider dig inför ditt bilköp. Sajten är kostnadsfri att använda och finansieras med annonser. LÄS MER HÄR

 Den perfekta bilen att köra ”Into the Great Wide Open” med. Tom Pettys älskade Mustang sÃ¥ldes pÃ¥ auktion för en jättesumma. Rocklegendens köpte ett av de första exemplaret frÃ¥n 1965. Den körde han till sin dödsdag för sju Ã¥r sedan.

 Bonhams klassiska auktioner vid The Quail hade i Ã¥r ett exemplar som drog mängder med uppmärksamhet. Tom Pettys fina gamla Mustang lockade även människor som inte är genuint intresserade av bilar.

 Tom Petty köpte den här bilen 2002. Det är en röd Ford Mustang frÃ¥n 1965. En av de första som tillverkades eftersom den lanserades 1964. Den har en klassisk V8 motor som är servad till nästan nyskick.

 Tom Petty föddes 1950 i norra Florida och drogs genast till musiken. Med sin gitarr drömde han sig bort frÃ¥n den fattiga vardagen mot ett liv i rampljuset.

 När han fyllde 20 Ã¥r bildade han bandet Mudcrutch med nÃ¥gra vänner och de drog till Kalifornien för att söka lyckan. Men det var ett tufft liv. De fick väntade pÃ¥ varenda cent och kämpa sig till smÃ¥ barspelningar.

 Efter ett par Ã¥r bildades bandet Tom Petty & the Heartbreakers. Deras debutalbum med samma namn blev ingen storsäljare. Men när de tre Ã¥r senare släppte “Damn the Torpedoes” upptäcktes de av den breda musikpubliken och i dag är deras debut ett givet kapitel i rockhistorien.

 Men Tom Petty & the Heartbreakers omsusades av en del skandaler, konflikter och ett dödsfall. Tom Petty satsade ocksÃ¥ pÃ¥ en framgÃ¥ngsrik solokarriär och var med i superbandet “Travelling Wilburys” under 1980-talet.

 För den som köpte hans röda Mustang för 225 000 dollar fick ocksÃ¥ ett stycke rullande musikhistoria. Det var bilen som han bara kunnat drömma om som barn. Tom Petty körde och tog hand om den tills han gick bort 2017.

 – Nu packar jag ihop, jag är för gammal och tjock för att komma in och köra de bilar jag gillar, skriver han i sin krönika i Sunday Times.

 Epoken är pÃ¥ väg att gÃ¥ i graven. Gänget frÃ¥n Top Gear och The Grand Tours sista avsnitt ska snart sändas i tv. Man har lovat en final som ska gÃ¥ till historien som en av tv-historiens höjdpunkter.

 – Vi ville gärna tillbaka till Afrika och tänkte köra genom Zimbabwe, dÃ¥ kommer vi till Makgadikgadi i Botswana där allt började, skriver Jeremy Clarkson, i Sunday Times.

 Han berättar utan omsvep och med en stor portion självdistans och humor om sitt liv och karriär med bilar och motorer. Jeremy Clarkson, idag 64 Ã¥r gammal och tv-bonde, hade ett elände i skolan. ÄndÃ¥ blev han journalist och kläckte idéen till Top Gear.

 Men i början var det svÃ¥rt att fÃ¥ tittare, berättade han. Programmet hotades av nedläggning och det var dÃ¥ han fick idén om att lyfta in ynglingen James May. Men trots att han kom in som en frisk fläkt dröjde det ytterligare en tid innan Top Gear slog igenom, men dÃ¥ var det med full kraft. Programmet blev ett av de populäraste genom alla tider och BBC exporterade det till mÃ¥nga länder. Men samtidigt retade Clarkson gallfeber pÃ¥ sina chefer.

 Efter mÃ¥nga generande uttalanden för BBC gick han över kanten. Jeremy Clarksons fick sparken efter att ha slagit en producent och flera gÃ¥nger legat pÃ¥ gränsen. Men de hamnade istället hos Amazon och där var inte cheferna lika nogräknade. Man tolererade Clarksons lite ohyfsade sätt att föra sig, eftersom publiken älskade det.

 Han berättar ocksÃ¥ om när Richard Hammond svävade mellan liv och död, samt när James May undkom sin krasch med änglavakt. Men nu har det blivit för mycket för Jeremy Clarkson. Han som levt ett helt liv med motorer klarar inte längre att ta sig in i bilarna som han älskar.

Bilar

 – Jag är för tjock och gammal och ryggen är stel, jag lyckas inte längre ta mig in i bilarna jag vill köra och dÃ¥ är det dags att lägga av, skriver han.

 Mer än varannan tror att reparationer pÃ¥ elbilar är mycket dyrare än vad det är för bilar med förbränningsmotorer. Men en ny tysk undersökning visar att skillnaderna är mycket mindre än vad mÃ¥nga trott.

 Idag tror mÃ¥nga bilägare att det kostar mycket mer att reparera skador pÃ¥ elbilar än vad det kostar för bilar som körs pÃ¥ bensin och diesel. Det tyska testföretaget Dekra utförde en undersökning där de frÃ¥gade vanliga människor vad de trodde om reparationskostnader och 56 procent svarade att de trodde elbilar kostar betydligt mer än vad det gör för förbränningsbilar.

 Dekra ville därefter ta reda pÃ¥ sanningen i frÃ¥gan och tog därför en närmare titt pÃ¥ närmare 200 000 skadeanmälningar. Företaget kunde dÃ¥ konstatera att kostnaderna för elbilsreprationer faktiskt är högre än vad de är för förbränningsmotorer. Men det gav samtidigt inte hela sanningen.

 För nÃ¥got företaget märkte i skaderapporterna var att elbilarna som skadats var i snitt mycket yngre än förbränningsbilarna. SÃ¥ Dekra valde därför att bara jämföra skadorna pÃ¥ bilarna som drivs av el med bensin- och dieselbilar som högst var tre Ã¥r gamla. DÃ¥ fick de fram att skillnaden i genomsnittspriset enbart skilde sig 10 procent.

 AlltsÃ¥ visar Dekras siffror att skillnaden mellan elbilars reparationer och förbränningsbilar inte är särskilt stor alls. Det som gör att elbilarna kostar i snitt mer har främst att göra med lÃ¥nga väntetider och sämre reprationsmöjligheter, enligt Dekra.

 – Om en stötfÃ¥ngare behöver bytas ut spelar inte typen av drivmedel nÃ¥gon avgörande roll. Men ifall batteriet pÃ¥ elbilen skadats har detta naturligtvis en allvarlig inverkan pÃ¥ reparationsarbetet, säger Bernd Grüninger frÃ¥n Dekra.

 – Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut bidrag för nya elbilar, säger miljöminister Romina Pourmokhtari i en stor intervju med Carup.se.

 Förra veckan presenterade bilbranschen i Sverige katastrofsiffror för augusti. Nyregistreringen minskade totalt sett med 20 procent och elbilarna med hela 31 procent. Samtidigt har den tyska regeringen i veckan bestämt sig för att Ã¥terinföra subventioner pÃ¥ elbilar. Men för den svenska bilbranschen ser det mörkt ut.

 – Elbilsbonusen, som infördes av den rödgröna regeringen, var en kostsam reform som totalt sett har belastat skattebetalarna med 20 miljarder kronor sedan Ã¥r 2019. Bonusen ökade elbilsförsäljningen och etablerade en fungerande andrahandsmarknad för elbilar, säger Romina Pourmokhtari till Carup.

 – Med den utvecklingen i ryggen skiftar nu regeringen fokus till att stimulera marknaderna för eldrivna bussar, lastbilar och arbetsmaskiner, där utvecklingen inte kommit lika lÃ¥ngt, för att säkerställa en bredare elektrifiering av transportsektorn, säger Romina Pourmokhtari.

 I Tyskland inför regeringen skattelättnader pÃ¥ elbilar och bidrag, allt för att fÃ¥ fart pÃ¥ försäljningen som föll med 37 procent i augusti. Men den svenska regeringen ställer sig kylig inför sÃ¥dana subventioner.

 –Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut statliga bidrag för nya elbilar. Regeringen följer noga utvärderingen av effekten av den sortens styrmedel, bÃ¥de vad gäller effekten för utsläppen och kostnadseffektiviteten, säger miljöministern.

 – Den generella nedgÃ¥ngen i nybilsförsäljningen för personbilar beror främst pÃ¥ det rÃ¥dande ekonomiska läget. Samtidigt ser vi att priserna pÃ¥ begagnade elbilar sjunker och att flera bilmärken planerar att lansera mer prisvärda elbilsmodeller, säger miljöministern.

 Romina Pourmokhtari framhÃ¥ller regeringens skrotningspremie. Den ger alla som skrotar en bil med förbränningsmotor, som är 15 Ã¥r eller äldre, 10 000 kronor vid köp av en ny elbil. Premien har fÃ¥tt mycket skäll, men miljöministern tror att den kan öppna upp nya möjligheter.

 – I regeringens skrotningspremie villkorar vi exempelvis stödet till köp eller leasing av elbil med att man ocksÃ¥ mÃ¥ste skrota en fossilbil, sÃ¥ att vi fasar ut fossila transporter. Inte minst ser vi till att öppna upp stödet för andrahandsmarknaden ocksÃ¥, eftersom de allra flesta personer inte har rÃ¥d att köpa sprillans nya bilar, säger Romina Pourmokhtari.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !